مدل‌های همکاری
پيوست عناوين و توضيح مختصر انواع الگوهاي همكاري دانشگاه صنعتي شريف جهت برنامه‌ريزي و اجرا با بخش صنعت كشور
 
الف: مدل همكاري تحقيقاتي
1)      تأسيس مراكز تحقيقاتي يا پژوهشكده مشترك
ايجاد مراكز تحقيقاتي مشترك با توجه به نيازهاي تحقيقاتي شركت ......... و مشغول شدن پژوهشگران دانشگاه جهت تحقق اهداف تحقيقاتي شركت ......... در دانشگاه صنعتي شريف از ديگر الگوهاي همكاري مي‌باشد. هم­اكنون دانشگاه صنعتي شريف شش پژوهشكده و مركز مشترك با سازمان­هاي مختلف داشته  كه از آن جمله ميتوان به پژوهشكده شهيد نيلي و پژوهشكده بالادستي نفت اشاره كرد.شايان ذكر است به تازگي مركز تحقيقات عصبي و توانبخشي جواد موفقيان، با وقف ساختماني با ارزش 10 ميليارد تومان توسط جناب آقاي جواد موفقيان را ه­اندازي شده است كه در زمينه توانبخشي و سلامت فعاليت خواهد نمود.
2)      ارائه گرنت‌هاي تخصصي
به منظور رفع نیازمندی­های دانشی شركت .........، شركت ......... از پژوهش­هاي برنامه محوري كه در قالب هسته‌هاي پژوهشي مركب از اساتيد و دانشجويان كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، حول محورهاي پژوهشي مورد نياز آن شركت انجام می­شود با اختصاص اعتبار پژوهشي حمايت می­کند. كليه موضوعات مورد علاقه آن شركت محترم مي‌تواند در اين الگو قرار گيرند. تمركز اين الگو بر انجام پژوهش كم هزينه با تكيه بر دانشجويان خواهد بود.
         3)  ارائه گرنت‌هاي مشترك در حوزه هاي مورد علاقه دانشگاه
در برخي از حوزه ها كه از نظر دانشگاه جزء حوزه هاي راهبردي تلقي ميشوند، دانشگاه در صورت تمايل صنعت، آماده مشاركت در تامين مالي گرنت هاي مي باشد.
    4)      ارائه بورس تحصيلي به دانشجويان با نام شركت .........
مي توان با برگزاري يك ارزيابي در الگوي طراحي شده علمي (مثلاً انتخاب برترين پايان نامه كارشناسي، كارشناسي ارشد يا دكتري) يا فناوري (برترين دستاورد فناوري با كاربرد در شركت .........)، به برگزيدگان مسابقه يك جايزه در قالب بورس به نام شركت ......... عرضه نمود.
 
5)      برگزاري كارگاه­هاي  تخصصي آموزشي صنعت و فناوري توسط شركت .........
با توجه به دانش تخصصي ايجاد شده در شركت .........، و با توجه به عدم آشنايي عمومي دانشجويان با آن شركت، كارگاه­ آموزشي توسط آن شركت طراحي شده و طبق برنامه براي دانشجويان و فارغ التحصيلان ارائه مي­گردد.

6)      همكاري در ارتقاي كيفيت علمي كنفرانس هاي داخلي .........
با هدف ارتقاي كيفيت علمي كنفرانس هاي داخلي............... و نزديك‌تر شدن تعاملات دانشي صنايع با دانشگاه صنعتي شريف، يكي از مدل‌هاي همكاري، برگزاري كنفرانسهاي داخلي شركت ......... در داخل دانشگاه صنعتي شريف است. در اين كنفرانس­هاي داخلي، دستاوردها و نوآوري­هاي فني و مديريتي انجام شده در شركت .........، توسط كارشناسان به صورت مقاله تنظيم شده و با استفاده از داوري اساتيد برجسته دانشگاه و حضور اعضاي هيأت علمي دانشگاه در پنل‌هاي تخصصي، برگزار مي­شود.
برگزاري كنفرانس "روش­هاي نوين توليد" با همكاري شركت صنعتي سايپا با موفقيت برگزار گرديد كه دستاوردهاي علمي، فناوري و مديريتي كاركنان شركت صنعتي سايپا در بيش از 200 مقاله مستند شده و با داوري در كارگروه­هاي تخصصي، در نهايت 20 مقاله برگزيده در محل سالن جابرابن حيان دانشگاه صنعتي شريف ارائه گرديد.
 
ب: مدل همكاري فناورانه و تجاري سازي
 
7)      سرمايه گذاري ريسك پذير دانشگاه صنعتي شريف در قالب طرح فناوري
دانشگاه صنعتي شريف با هدف توليد علم و فناوري كه به عنوان دارايي فكري، علاوه بر ارزش معنوي ميتواند ارزش مادي زيادي را براي دانشگاه به همراه داشته باشد، سرمایه‌گذاری ریسک پذیر بر روی طرح‌های فناوری را با يكي از شرايط ذيل در دستور كار خود دارد:
1.      مشارکت یا تضمین خرید بخش خصوصی
2.      مشارکت دانشگاه و تیم مجری در مالکیت معنوی طرح
3.      تضمین خرید محصول یا حق امتیاز  توسط بخش خصوصی
تا كنون چندين طرح با تضمين خريد صورت گرفته از سمت كارفرماي مربوطه توسط دانشگاه در مرحله سرمايه‌گذاري مي‌باشند كه از آن جمله مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود.
}          ساخت دریچه‌های قلبی
}          ساخت دستگاه OPG تصویربرداری فک و صورت
}          ساخت ترمومتر دیجیتال
 
8)      سرمايه‌گذاري بر روي دانش فني­هاي و شركت­هاي نوپاي خروجي از دانشگاه صنعتي شريف
دانشگاه صنعتي شريف دانش هاي فني و آماده سرمايه‌گذاري خود همچون (پايلوت CNG، موتورسيكلت برقي، نرم افزارهاي مهندسي، كنتور ديجيتال گاز، نانو افزودني كاهش سوخت، ميکرو نيروگاه آبي، سامانه آب شيرين كن آب دريا و ....) و شركت­هاي دانش بنيان مستعد را به ... جهت بررسي و سرمايه‌گذاري ارائه مي‌نمايد و ...، بر روي موضوعات ارزش آفرين سرمايه‌گذاري مي­كند.

9)      ارائه الگوهاي سرمايه‌گذاري خطرپذير ...
در صورت آنكه ...  الگوها و اولويت­هايي براي سرمايه­گذاري خطرپذير دارد، جهت آشنايي دانشگاه با اين نوع الگوهاي سرمايه گذاري ... و ايجاد بستري مناسب جهت ورود تيم‌هايي از دانشگاه در اين خصوص، ارائه اين الگوها بسيار جذاب، مفيد و اثر بخش خواهد بود.
 
10)  تشكيل شركت هاي همكاري در زمينه­هاي تحقيقاتي و توسعه ­اي مورد نياز شركت .........
دانشگاه صنعتي شريف آمادگي دارد در حيطه­هاي تخصصي (مانند مكانيك، برق و الكترونيك، صنايع، مديريت، نرم­افزار و سيستم­ها،...) با مجموعه شركت .........، به صورت تركيبي از مراكز تخصصي دانشگاه و متخصصين شركت .........، شركت‌هاي تخصصي تشكيل داده و موضوعات تحقيقاتي پس از بحث و تبادل نظر در اولويت­هاي R&D شركت و توانمندي­هاي دانشگاه، مشخص شده و در قالب پروژه ارتباط با صنعت، اجرا گردد.
 
11)   تأسيس شركت مشترك
شركتهاي دانش بنيان مشترك با توجه به نيازهاي شركت .........  با هدف ورود دانشگاه در فضاي تجاري جهت حل مشكلات صنعت متقاضي تشكيل مي شوند، ساختار اين شركت‌ها به صورت سهامي بوده و در آن دانشگاه و شركت ......... با نسبت مشخص داراي سهام خواهند بود. هم‌اكنون دانشگاه صنعتي شريف 4 مورد از اين شركت‌ها­ها را به صورت مستقيم با مجموعه­هاي صنعتي مانند همراه اول، توربين ماشين خاورميانه، شركت مپنا،..ايجاد نموده است.

12)  برگزاري هفته................ در دانشگاه و نمايشگاه دستاوردها
 با هدف ارتقاي روحيه خودباوري و آشنايي دانشجويان دانشگاه با دستاوردهاي صنعتي و به وي‍‍ژه موضوعاتي كه با خلق دانش ارزش آفرين صورت گرفته است، نمايشگاهي از اين دستاوردها به صورت ارائه محصول يا پوستر در دانشگاه صنعتي شريف برگزار گردد.
 
13)  ايجاد آزمايشگاه مرجع و تست استاندارد مشترك
با توجه به نيازهاي شركت .........، دانشگاه صنعتي شريف آمادگي ايجاد آزمايشگاه‌هاي مرجع با مشاركت و يا توسط شركت ، جهت رفع نيازهاي آزمايشگاهي و اخذ تأييديه‌هاي استاندارد در دانشگاه صنعتي شريف را دارد.
فراهم آوردن بستر تحقيقاتي مناسب و به كارگيري نيروهاي باكيفيت دانشگاه و شركت در اين آزمايشگاه‌ها وتسهيل اخذ تأييديه‌هاي استاندارد لازم براي محصولات شركت از مزاياي ايجاد چنين آزمايشگاه‌هايي مي‌باشد. هم‌اكنون دانشگاه صنعتي شريف تعدادي آزمايشگاه مشترك در حوزه ليزر، خودرويي،باطري‌هاي خورشيدي و ..... دارا مي باشد.
 
14)  برگزاري جشنواره نوآوري و فناوري شركت ......... در دانشگاه
در اين جشنواره، با توجه به زمينه­هاي كاري شركت .........، محورهايي انتخاب شده و از دانشجويان و فارغ التحصيلان دعوت مي­شود در دو سطح ايده و طرح كاربردي، موضوعاتي پيشنهاد دهند، اين موضوعات در قالب يك مسابقه، داوري شده و در نهايت به برترين آنها جوايزي تعلق مي‌گيرد. البته مي­توان اين جشنواره را به صورت ملي فراخوان نمود اما مكان برگزاري و كميته داوري آن در دانشگاه صنعتي شريف تشكيل گردد.
 
ج: مدل همكاري آموزشي
15)  برگزاري كارگاه­هاي آموزشي دانشگاه براي........
با توجه به توانمندي‌هاي آموزشي دانشگاه صنعتي شريف در همكاري با صنايع مختلف و آگاهي از نيازهاي آموزش صنايع و نيز سابقه اين دانشگاه در برگزاري كارگاه هاي تخصصي بر مبناي نياز صنايع، دانشگاه آمادگي برگزاري كارگاه هاي از اين دست را با توجه به اعلام نياز...............  را دارد.
16)  ارائه پروژه‌هاي قابل تعريف شركت ......... به عنوان پروژه درسي
در اين الگو موضوعات صنعتي و واقعي به عنوان پروژه درسي تعريف شده و اساتيد براي حل، آنها را به دانشجويان عرضه مي كنند، يا آنكه در فرصت­هاي كارآموزي از اين ظرفيت استفاده مي­شود. از طرف شركت ......... به دانشجويان درگير در اين پروژه‌ها و زمينه­هاي كارآموزي، كمك هزينه تحصيلي اجراي پروژه يا كارآموزي داده مي­شود.
 
17)  تعريف دوره­هاي كارآموزي
با هدف آشنايي دانشجويان دانشگاه با ظرفيت ها و نيازهاي .............. و نيز بهره گيري  از نيروهاي نخبه و با استعداد دانشگاه صنعتي شريف جهت حل مسائل صنعتي و  برنامه ريزي جهت جذب نيروهاي نخبه دانشگاه در آينده، برنامه كارآموزي دانشگاه تدوين گرديده است كه فرصتي مغتنم را در اختيار دانشجويان و ............................. قرار مي‌دهد تا يكديگر را بشناسند و  براي حل مسائل يكديگر تلاش نمايند.
18)  برگزاري برنامه بازديد از صنايع تابعه آن شركت
براي آشنايي بيشتر دانشجويان و اعضاي هيات علمي، بازديد هاي عام ويژه دانشجويان و بازديدهاي خاص وي‍ژه دانشجويان دكتري و اعضاي هيات علمي از مجموعه­هاي شركت ......... طراحي و اجرا مي­شود.
 
19)  استفاده از ظرفيت­هاي آموزشي دانشگاه صنعتي شريف
دانشگاه صنعتي شريف در حيطه كارگاه­هاي آموزشي و دوره­هاي بلند مدت، به صورت حضوري و الكترونيك، قابليت ارائه خدمت دارد. كما اينكه هم­اكنون بيش از 1000 عنوان كارگاه، سيمنار و همايش سالانه در دانشگاه برگزار مي­گردد و دوره­هاي بلند مدت مانند دوره MBA در محل برخي صنايع مانند گل‌گهر سيرجان برگزار شده است. در عين حال ده­ها عنوان محتواي الكترونيك در اين دانشگاه توليد شده كه توسط آن شركت ، قابل استفاده خواهد بود.
 
د: مدل جذب نيروي انساني
20)  ارائه الگوهاي جذب نيروي انساني
با توجه به حضور نيروها نخبه در دانشگاه صنعتي شريف، اين فرصت براي شركت ......... وجود دارد كه شرايط همكاري خود را ارايه نموده و افرادي متناسب با ظرفيت­هاي توسعه خود، جذب نمايد. در اين الگو دو نوع راهكار براي جذب نيروي انساني پيشنهاد مي‌گردد:
الگوي اول: جذب سريع نيرو
در اين الگو ........................ مي بايست با مراكز ذيل ارتباط برقرار نموده و درخواست جذب نيروي خود را ارائه نمايد و با توجه به روالهاي اين مراكز نسبت به جذب نيرو اقدام نمايد.
انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه به آدرس alum.sharif.ir
مراجعه به وب سايت كارآسا به آدرس www.karasa.ir
الگوي دوم:جذب بلند مدت نيرو
الگوهاي همكاري همچون: برنامه هاي كارآموزي، تعريف پروژه هاي درسي، گرنت پژوهشي، بورسيه تحصيلي، كارگاه هاي تخصصي در دانشگاه، زمينه اي را فراهم مي‌آورد تا ................ نسبت به انتخاب و ارتباط با  نيروهاي نخبه و حاضر در اين الگوها جهت جذب ايشان در آينده اي نزديك اقدام نمايد. اين الگوها زمينه اي را فراهم مي‌آورند تا دانشجويان با مسائل سمت صنعت آشنا شده و به موضوعات آن علاقه‌مند گرديده و براي حل مسائل دغدغه داشته باشند و در اين فضا طرفين با شناخت نسبت به يكديگر براي آينده همكاري خود برنامه‌ريزي مي‌نمايند.